Lastništvo avtomobila postaja vse dražje in s tem za lastnika vse bolj obremenjujoče. Že res, da so sodobni avtomobili tehnološko neprimerljivo bolj napredni kot včasih, in da že tisti z začetka ponudbe prodajalcev ponujajo številne zelo kompleksne in dovršene tehnologije. A tisto, kar je pri višanju cene lastništva vozila za lastnika zares “boleče”, predstavljajo pridruženi stroški. Ne le sama nakupna cena vozila – v zadnjem obdobju smo priča tudi podražitvam storitev vzdrževanja, popravil in nadomestnih delov, višanju cen goriva, zavarovalnih premij, davkov, dajatev in cestnin (vinjete). V nepredvidljivih časih je tudi težko oceniti, kolikšna bo preostala vrednost vozila, ko naposled napoči čas za prodajo.

 

Da je mera polna, pa lastnike vozil posredno obremenijo še nove regulative in norme. Tako so nedavno stokovnjaki svetovalnega podjetja Frontier Economics napovedali, da bo prihajajoča emisiijska norma Euro 7 vozila z motorji z notranjim izgorevanjem še dodatno podražila – in to občutno. V študiji, za katero je zaprosilo Evropsko združenje proizvajalcev avtomobilov (ACEA), so ugotovili, da se bo vsak osebni avtomobil z motorjem z notranjim izgorevanjem zgolj na račun nove norme podražil za dva tisočaka.

 

Tako je v prihodnjih letih poleg rasti cen moč pričakovati tudi porast priljubljenosti alternativnih oblik mobilnosti – predvsem povpraševanja po učinkovitih in dostopnih oblikah javnega prevoza in drugih oblikah deljenja prevoza. Najbolj neposredna alternativa lastništvu avtomobila je prav souporaba, oziroma “car sharing”.

“Car sharing” je (vsaj) preizkusil že več kot vsak stoti Slovenec

 Sedem let mineva, odkar je souporaba avtomobilov  zaživela tudi v Sloveniji. Tedaj je domače podjetje Avant car predstavilo svoj pilotni projekt s 30 električnimi vozili na 12 različnih lokacijah in ga poimenovalo Avant2Go.

Danes sistem beleži že več kot 35 tisoč registriranih uporabnikov. Uporabniki imajo vselej na razpolago 500 električnih vozil in več kot 150 prevzemno-vračilnih lokacij v Ljubljani, Mariboru, Kranju, Novem mestu in Murski Soboti. Za izjemno frekventno velja tudi lokacija na glavnem državnem letališču – Letališču Jožeta Pučnika Ljubljana.

Podjetje Avant car, ki letos praznuje dvajseto obletnico ustanovitve, je bilo vselej “zazrto v prihodnost,” pravi njegov ustanovitelj in prokurist Matej Čer. “Ko smo s slovenskim znanjem osnovali sistem souporabe vozil, se je slednji marsikomu zdel kot kakšen futurističen koncept. Uporabnikom smo namesto ključa ponudili mobilno aplikacijo, s katero lahko 24/7 dostopajo do električnih vozil na različnih lokacijah, jih najamejo, aktivirajo in preko aplikacije tudi plačajo najem. Ker plačajo le, ko vozilo uporabljajo, so uporabniki razbremenjeni nepotrebnih stroškov lastništva vozila,” še dodaja.

Gašper Žvan, soustanovitelj in direktor podjetja Avant car ob tem izraža zadovoljstvo, da so slovenski uporabniki storitev dobro sprejeli, saj: “je poleg posameznikov med uporabniki tudi že več kot 450 podjetij, ki pri souporabi cenijo priročnost, preprostost uporabe, fleksibilnost in prihranke”.

Kako je souporaba postala realnost mobilnostnega vsakdana?

Pa se vrnimo k izhodišču prispevka. Tako kot drugje po svetu je tudi v Sloveniji storitev souporabe vozil dobro sprejeta, ker uporabnikom omogoča prihranke. Se sprašujete, za kakšne in kolikšne prihranke gre?

Lastniško vozilo več kot 90 odstotkov časa “neuporabljeno počiva” na domačem ali službenem dvorišču, pri tem pa lastniku ves čas povzroča neželene stroške. Souporaba medtem v nasprotju z lastništvom vozila zahteva plačilo le po dejanski uporabi vozila, za nameček pa so v ceno vključeni vsi stroški, ki jih zahteva vozilo. Poleg izgube vrednosti gre za stroške energije, vzdrževanja, registracije, tehničnega pregleda, zavarovanja, nakupa in menjave pnevmatik, rednih servisov in popravil ter letne vinjete.

Redni uporabniki sistema Avant2Go tako po zbranih podatkih podjetja Avant car mesečno prihranijo tudi tudi med 200 in 400 evri. S tem se t.i. “car sharing” vse bolj kaže kot alternativa drugemu vozilu, pri nekaterih pa celo prvemu – sploh pri uporabnikih, ki imajo lokacijo v bližini doma.

“Naša razvojna ekipa konstantno dela na izboljšavah sistema – predvsem na zagotavljanju dostopnosti, zanesljivosti in preproste uporabe, kar sami vidimo kot nekatere izmed ključnih elementov za rast uporabniškega kroga. Uporabnikom tako nudimo pomoč in podporo 24 ur na dan prek strokovnega in prijaznega klicnega centra. Podatek, da naš uporabniški krog sega vse do 90 let, že sam po sebi govori, da smo na področju preprostosti uporabe na pravi poti,” zaključuje Matej Čer, ki ob nadaljnji rasti sistema v Sloveniji napoveduje tudi širitev tehnologije in znanja podjetja v sosednje države – Avant2Go že danes lahko uporabljajo prebivalci hrvaških mest Zagreb in Dubrovnik.

 

O Avant2Go

Souporaba 100 % električnih vozil Avant2Go je nagrajena storitev, ki kot plod slovenskega znanja združuje najnovejša trenda na področju mobilnosti: souporabo vozil in električno mobilnost. Vključuje že 500 električnih vozil uveljavljenih proizvajalcev (BMW, Volkswagen, Renault, Smart, Fiat, Peugeot), dosegljivih na preko 150 prevzemno-vračilnih lokacijah v Ljubljani, Mariboru, Kranju, Murski Soboti, Novem mestu in na Letališču Jožeta Pučnika Ljubljana. Storitev Avant2Go je na voljo tudi v Dubrovniku in Zagrebu.